Sorry als je hier nog in geloofd… Maar het doen van oneindig veel buikspieroefeningen gaat er op geen enkele manier voor zorgen dat jij binnen een paar weken die gewenste sixpack hebt. Dit geldt dus ook voor alle buikspierapparaten die in sportscholen staan. Het is simpelweg niet mogelijk om op structurele manier plaatselijk lichaamsvet te verbranden.

Daarnaast is het vanuit blessure perspectief ook nog belangrijk om te kijken naar buikspieroefeningen zoals crunches en sit-ups. Je ziet mensen tijdens het doen van dit soort oefeningen namelijk vaak krampachtig aan hun nek en rug trekken. Nu vraag je je af, hoe kunnen hieruit dan blessures ontstaan?

Dit komt doordat het lichaam bij bijvoorbeeld crunches een bolle houding wordt gedwongen waarbij er een enorme druk ontstaat op het zwakste gedeelte van de rug. Dit gedeelte is het achterste gedeelte van de wervelkolom welke het meest wordt gebogen bij het doen van dit soort buikspieroefeningen. Dit geeft een enorme druk op je tussenwervelschijf wat tot blessures kan leiden.

Wat kan ik doen voor het creëren van een sixpack?

Iedereen heeft buikspieren, alleen zien weinig mensen ze. Om deze zichtbaar te maken moet je je vetpercentage verlagen. Hét uitgangspunt voor het verlagen van je vetpercentage is in eerste plaats het creëren van een negatieve energiebalans, oftewel een calorietekort. Wil je weten hoe je deze kan creëren? Lees dan de blog van vorige week.

Daarnaast werken je buikspieren in je lichaam niet alleen, maar altijd samen met andere spieren. Door het doen van oefeningen waarbij je lichaam uit balans raakt, moeten je buikspieren zich inspannen om balans te vinden en te behouden. Zoals onder andere bij squats en deadlifts. Dit is een manier waarop je je buikspieren traint.

Ook kun je jouw buikspieren meer geïsoleerd trainen door bijvoorbeeld oefeningen als de hanging leg raise of een reverse crunch. Bij deze oefening ligt de focus op een specifieke buikspier (Bijvoorbeeld je rectus femoris, of je transversus abdominis) waardoor deze tijdens de uitvoering van de oefening het meeste wordt aangesproken. Deze mix tussen compound en isolatie oefeningen werkt het beste.

Bij Team Victrix bieden wij 1 keer in de week core training aan. Hierbij draait het niet om het eindeloos trainen van de buikspieren voor die sixpack maar om het functioneel trainen van de core en dus ook de buikspieren.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *