Blog 4: Koolhydraten

Tot een aantal jaar geleden was vet hèt grote probleem, tegenwoordig is er een nieuwe boosdoener: koolhydraten. Volgens sommige zijn koolhydraten dé oorzaak dat mensen aankomen. Maar mensen maken elkaar vooral bang en kijken daarbij niet naar de context. Deze angst zorgt ervoor dat mensen bijna bang worden om koolhydraten te eten. Maar, hoe zit het nou werkelijk? Wat zijn koolhydraten precies, maken ze je echt dik en moet je koolhydraten nemen voor je training? Lees het allemaal in deze blog.

 

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor het menselijk lichaam. Koolhydraten worden in het lichaam omgezet in glucose, een vorm van suiker dat energie geeft. De glucose is te vinden in het bloed als bloedglucose en wordt opgeslagen in de spieren en lever als glycogeen. Koolhydraten zijn daarmee een belangrijke bron van energie voor het lichaam.

 

Koolhydraten worden gebruikt als brandstof voor je lichaam, tijdens fysieke beweging maar ook voor je hersenen en centrale zenuwstelsel. Je gebruikt het op dit moment, maar ook als je gaat wandelen of trainen in de gym. Koolhydraten zorgen ervoor dat je voldoende energie hebt om je dagelijkse activiteiten uit te voeren en te trainen.

 

Maken koolhydraten je dik?

Het is algemeen bekend dat je om af te slanken een negatieve energiebalans moet creëren en om aan te komen een positieve energiebalans, ongeacht de samenstelling van het voedingspatroon. Het antwoord is dus: nee. Het is hierdoor niet nodig om een bepaalde vorm van suiker te vermijden. Je lichaam maakt geen onderscheid. Daarnaast bevatten alle vormen van koolhydraten 4 kcal per gram, waardoor je niet sneller aankomt van een bepaalde vorm van koolhydraten. Hooguit eet je sneller meer van een zak snoep dan van een zak volkorenbrood. In principe heeft dat niets te maken met de vorm van koolhydraten, maar meer met de hoeveelheid en de energiebalans.

 

Moet je koolhydraten nemen voor een training?

Koolhydraten leveren dus energie en dat kan tijdens het trainen voor een positieve bijdrage leveren. Door het innemen van koolhydraten vul je de glycogeenvoorraad aan. Hierdoor raak je minder uitgeput tijdens de training. Dit zorgt ervoor dat de intensiteit en prestatie tijdens de training verbeteren, maar het bevordert ook het herstel na de training. Belangrijk hierbij is dat dit vooral speelt bij duurtraining, bij krachttraining speelt dit een kleinere rol.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *