Blog 5: slaap

Wat hebben we nodig om onze sportprestaties in de gym te behalen? De meeste mensen zullen meteen ingaan op voeding, training en supplementen. Maar het is in deze blog tijd om eens op een andere factor in te gaan, die de meeste mensen niet eens overwegen of te weinig prioriteit geven. Dat terwijl het veel meer invloed heeft op je shape, dan welk supplement, speciaal protocol of trainingsschema dan ook: slaap.

Wanneer we het hebben over sporten, met name krachttraining, is slaap een absolute prioriteit in elke zin van het woord. In deze blog laten we jullie zien wat de voordelen zijn van 8 uur slapen op een nacht en wat de gevolgen zijn van een slaaptekort. Met dit inzicht hopen we jullie te overtuigen om voldoende te slapen. Het zal niet alleen je prestatie in de sportschool verbeteren, maar uiteindelijk ook je fysieke resultaten.

 

Er zijn verschillende redenen waarom we 8 uur moeten slapen. Er is echter tot op heden nog steeds geen exacte verklaring gevonden waarom slaap noodzakelijk is, maar er zijn een aantal leidende theorieën waarbij de waarheid waarschijnlijk een combinatie van al deze theorieën zijn.

Redenen waarom voldoende slaap zo belangrijk is:

  • Behoud van energie
  • Reorganisatie van onze gedachten, herinneringen en de informatie die we gedurende de dag hebben vergaard.
  • Fysiek herstel. Tijdens het slapen herstelt je lichaam zich en ontwikkelen bepaalde weefsels en zenuwcellen zich, terwijl neurogifstoffen worden geneutraliseerd en de biochemische processen in ons lichaam worden vernieuwd.
  • Psychologisch herstel

 

Slaap is dus daadwerkelijk de manier waarop we ‘onze batterij opladen’, maar het heeft meerdere andere functies. Wat we in ieder geval 100% zeker weten is dat, wanneer we niet genoeg slaap krijgen, er veel slechte dingen kunnen gebeuren.

 

Een slaaptekort heeft veel meer invloed op je prestatie in de sportschool dan chronische vermoeidheid, een slecht dieet of suboptimale trainingsprogramma’s. De reden hierachter is dat het slaaptekort je vatbaarder maakt voor chronische stress, wat ervoor kan zorgen dat een goed geprogrammeerd programma qua training en voeding kan veranderen in een compleet ineffectieve tool. Slaap is in feite het eerste waar je aandacht aan zou moeten besteden (samen met stress management, maar dat is een onderwerp voor een andere keer). Het is de basis waarop je je trainings- en voedingsgewoonten zou moeten baseren. Gevolgen van een slaaptekort zijn:

  • Verhoogde eetlust
  • Slechte verzadiging
  • Vertraagd metabolisme
  • Verlaging testosteronproductie (voor mannen)
  • Verandering in balans tussen vet- en spiermassa
  • Afname cognitieve vaardigheden
  • Vatbaarheid voor ontstekingen

 

Kortom, ga op tijd naar bed, leg je telefoon weg en zorg dat je 8 uur per nacht slaapt. Je ziet wat een slaaptekort met je kan doen…

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *